Voeding die baat en voeding die schaadt

voeding

Voeding en je lichaam

Ieder lichaam is anders. Voeding waar mijn lichaam blij mee is, hoeft op jou niet hetzelfde effect te hebben. Een duidelijk voorbeeld is brood. Iemand met coeliakie wordt echt ziek wanneer hij iets met gluten eet. Als je geen glutenallergie hebt kan je lichaam heel blij worden van alle vitaminen en mineralen in brood. Brood is dan een goede bouwstof voor je lichaam. Lactose is ook zo’n bekende in het rijtje van allergenen net als pinda’s, sesamzaad, ei, noten, schaal- en schelpdieren, soja, mosterd. En zo zijn er nog wel een aantal officieel benoemde allergenen. Als jouw lichaam inderdaad allergisch reageert op een bepaalde stof is het belangrijk om deze uit je voedingspatroon weg te laten. Waak er wel voor om geen voedingsstoffen te gaan schrappen omdat het in de media komt.

Voeding en je gewicht

Er komen ook steeds meer boeken op de markt die roepen dat je bepaalde dingen niet meer “mag” eten. Vaak onder het mom van “als je dit laat staan dan zijn al je overtollige kilo’s binnen no time verdwenen”. Die overtollige kilo’s zijn meestal te wijten aan een voedingspatroon dat niet evenwichtig/volwaardig is en dat vaak in combinatie met ongezonde leefgewoontes zoals te weinig bewegen, te weinig slapen, teveel stress. Je valt niet af omdat je het zoveelste “dieet” gaat volgen maar omdat je je eetpatroon zo omgooit dat je daadwerkelijk veel minder calorieën binnen krijgt. Je gaat dan vaak zo ver buiten je comfortzone dat je dit niet voor altijd vol kan houden.  Al snel verval je weer in je oude, ongezonde eetpatroon en daar zijn de kilo’s weer.

Voeding en de maatschappij

Tegenwoordig is er in onze westerse maatschappij altijd eten. De supermarkten liggen vol, in iedere winkelstraat staat er wel een kraampje met warme wafels of loempiaatjes en er is altijd wel een leuk zaakje in de buurt om iets lekkers te eten en te drinken. We eten vaak niet meer omdat we honger hebben maar gewoon omdat het eten er is. Tel daarbij alle calorierijke drankjes (dat ene biertje, warme chocolademelk want het is koud, sportdrankje na het sporten) en iedere dag krijgt je lichaam veel meer energie binnen dan het daadwerkelijk nodig heeft.

Voeding en je gezondheid

Aangezien ons lichaam nog steeds werkt zoals in de oertijd ziet het dit consumptiegedrag aan als een moment van overvloed dat in het verleden vooraf ging aan een tijd van schaarste. Overtollige vetten, koolhydraten en eiwitten worden allemaal als vetten in het lichaam opgeslagen, als reserve voor later. Jammer genoeg komt die schaarse periode er niet en blijven die extra vetten dus gewoon lekker zitten. Dit heeft niet alleen uiterlijke gevolgen zoals de welbekende vetrolletjes maar kan ook voor het functioneren van je lichaam schadelijk zijn. Denk hierbij aan hart- en vaatziekten, diabetes type 2, …..

Voeding die baat en voeding die schaadt

Luister dus steeds naar je eigen lichaam als het op voeding aankomt. Zorg ervoor dat je gevarieerd eet zodat je lichaam optimaal gebruik kan maken van alle voedingsstoffen. Eet niet teveel, stop met eten als je genoeg hebt. Gebruik je verstand en laat je niet misleiden door allerlei reclames of kreten op verpakkingen. Zorg ervoor dat je weet wat je eet. Maak je eten zelf klaar in plaats van pakjes en zakjes te gebruiken. Als je iets koopt wat verpakt is lees dan steeds goed het etiket zodat je weet wat je koopt. Vraag jezelf regelmatig af: Ga ik mijn lichaam voeden of vullen?

Voeding en vulling

Naast verstandig eten en drinken is het uiteraard ook van belang dat je wel blijft genieten van je eten. Je eten moet je vriend blijven, het moet zeker niet je vijand zijn. Wees je gewoon bewust van wat je eet en drinkt. Mooie regel hierin is de 80/20 regel. Als tachtig procent van je voeding bestaat uit dingen die je lichaam effectief voeden dan is er nog een ruimte van twintig procent. Als je die vult met dat wijntje in het weekend of dat stukje taart op een verjaardag dan weet je lichaam dit echt wel goed te verwerken. Geniet er gewoon van. Je lichaam is zo’n geweldige “machine”!

Wat zit er bij jou in die twintig procent?

Facebook
Facebook
Instagram

Geef een reactie