Spelt-couscous

spelt couscous

Couscous: Een basis-ingrediënt van de maaltijd

Een zeer makkelijk en voedzaam ingrediënt om bij allerlei groentebereidingen te eten is speltcouscous.

Er zijn verschillende soorten couscous van allerlei merken verkrijgbaar maar ik gebruik eigenlijk altijd de biologische speltcouscous van Albert Heijn.  Deze is gemaakt van volkoren spelt. De bereiding van deze couscous is heel makkelijk. Gebruik per persoon de gewenste hoeveelheid couscous, overgiet deze met kokend water en laat ongeveer 5 minuten wellen. Je kan de verhouding van spelt, water en olijfolie aanhouden van de verpakking maar ik gebruik altijd de volgende verhouding: 1 hoeveelheid spelt en 2 hoeveelheden water (bijvoorbeeld 60 gram spelt en 120 gram water). De olijfolie laat ik weg. Op de foto zie je links de hoeveelheid droge speltcouscous en daarnaast de gewelde speltcouscous. Het neemt dus enorm in volume toe. Voor wat extra smaak kan je eventueel wat kruiden of bouillonpoeder door de droge speltcouscous mengen en dan pas het gekookte water toevoegen.

Je kan de speltcouscous ook klaarmaken en dan samen met wat groenten in een goed aflsuitbaar bakje of pot meenemen om onderweg of op het werk of op school te eten.

Speltcouscous bevat:

  • Vitamine B1: Onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam; het helpt om energie uit koolhydraten vrij te maken. Is daarnaast ook nodig voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel.
  • Vitamine B5: Is nodig voor de energievoorziening van het lichaam; vooral voor het vrijmaken van energie uit vetzuren. Daarnaast beïnvloedt deze vitamine de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten.
  • Fosfor: Dit mineraal is betrokken bij de energievoorziening van het lichaam. Het geeft stevigheid aan het skelet en is nodig voor de koolhydraat-, vet- en eiwitstofwisseling.
  • Magnesium: Is nodig voor de energievoorziening van het lichaam. Is ook nodig voor de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren
Facebook
Facebook
Instagram

Geef een reactie