Mediteren zorgt ervoor dat je aanwezig bent in het hier en nu

mediteren

Mediteren is helemaal niet zweverig

Wanneer ik vertel dat ik dagelijks mediteer levert dit verschillende reacties op. Dit gaat van “Goh, wat interessant” tot “Oei, ben jij zo’n zweverig typje?” en allerlei variaties ertussen. Mediteren of het vertellen dat je mediteert zorgt er toch nog steeds voor dat mensen je met andere ogen bekijken. Het is nog niet echt ingeburgerd in onze maatschappij. Terwijl het toch een goede manier van zelf-zorg is. Door goede voeding en voldoende beweging zorg je voor je lichaam. Door mediteren zorg je voor je geest. In mijn levensvisie zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden: Een gezonde geest in een gezond lichaam.

Beginnen met mediteren

Er is eigenlijk maar één manier om te beginnen met mediteren en dat is: Begin. Je kan er heel veel over lezen en wel honderd filmpjes bekijken maar om het werkelijk te ervaren moet je beginnen. Zoek een rustig plekje op en ga zitten. Zorg ervoor dat je ontspannen zit met een rechte rug. Dit kan zittend op een stoel of op de grond met je benen recht voor je gestrekt, in kleermakerszit of meditatiehouding (hele/halve lotus). Zorg er in ieder geval voor dat de houding comfortabel voor jou aanvoelt. Wat kan helpen om op een makkelijkere manier op de grond te zitten, is het gebruik van een meditatiekussen. Zo zorg je ervoor dat je knieën makkelijker onder of op gelijke hoogte van je heupen zijn.

Je ademhaling volgen

Sluit je ogen en concentreer je op je ademhaling. Voel hoe de lucht via je neus naar binnen gaat. Je longen vullen zich met lucht. Voel hoe je lichaam beweegt met de inademing. Laat je adem dan weer de omgekeerde weg gaan en adem helemaal uit. Concentreer je op je volledige in- en uitademing. Als je merkt dat je plotseling allerlei gedachten hebt is dat niet erg. Merk dit op en ga gewoon weer terug naar je ademhaling. Forceer je ademhaling niet. Je adem is vaak een goede indicator van hoe je je op dit moment voelt. Als je aan je ademhaling merkt dat je onrustig bent merk dit dan gewoon op. Dit opmerken is vaak al de eerste stap naar rustiger worden.

Andere manieren van meditatie

Ademhalingsmeditatie is mijn favoriet maar er zijn nog vele andere manieren. Een geleide meditatie is vaak makkelijk om mee te starten. Je volgt de aanwijzingen en bent daardoor minder geneigd om afgeleid te raken. Deze geleide meditaties vind je volop op internet bijvoorbeeld op http://www.commithappiness.nl  Je kan ook bewegend mediteren. Het lijkt op wandelen maar je doet het heel bewust. Bij de loopmeditatie focus je je op je voeten. Je voelt hoe je voeten de grond raken, de bewegingen in je voeten terwijl je ze beurtelings optilt en weer neerzet.

Welke vorm van mediteren je ook kiest, het gaat erom dat je oefent in het bewust aanwezig zijn in het hier en nu. Let op het woord “oefenen”. Je bent continu bezig met oefenen; de ene keer gaat het beter dan de andere keer. Maar dat is allemaal oké. Wees mild voor jezelf, ook als je het idee hebt dat je helemaal niet rustig bent geweest tijdens de meditatie. Geef jezelf toch een schouderklopje voor het feit dat je de tijd voor jezelf hebt genomen. Dat je je bewust bent van je gedachten die rondschoten als gillende aapjes is al een mooi iets. In dat bewust zijn van schuilt de kracht van de toekomstige verandering. Mediteer jij wel eens?

Facebook
Facebook
Instagram

1 reactie

  1. Ja, helemaal mee eens! Vooral mooi dat het erom gaat dat je oefent in het bewust aanwezig zijn in het hier in nu. Zo is het een stuk makkelijker om mild te zijn voor je zelf.

Geef een reactie