Havermoutpap met appel, rozijntjes en kaneel

Havermoutpap

Havermoutpap in een klassieke versie die in ieder seizoen lekker is.

Havermoutpap is mijn favoriete start van de dag. Hiervoor mag je me zelfs midden in de nacht wakker maken. Havermout: ik lust er letterlijk pap van. Dit alles gezegd om maar meteen duidelijk aan te geven hoe dol ik er op ben. Ik heb altijd twee varianten in huis: havermout en havervlokken. Voor de pap gebruik ik over het algemeen de havermout, daarvan is de bereidingstijd iets korter. Maar ook de havervlokken kunnen perfect gebruikt worden om pap van te koken. Hou dan wel rekening met een iets langere kooktijd. De havervlokken gebruik ik ook om muesli mee te maken, zie ook dit recept Muesli zonder geraffineerde suiker, boordevol gezonde ingrediënten .

Ingrediënten:

  • 250 ml (plantaardige) melk
  • 40 gram havermout
  • 35 gram rozijntjes
  • 1 appel (in dien niet biologisch: geschild) in stukjes
  • kaneel

Bereidingswijze:

Doe de melk in een steelpan en breng aan de kook. Ik gebruik altijd plantaardige melk, mijn voorkeur gaat voor dit gerecht uit naar soja- of havermelk. Voeg de havermout en de rozijntjes toe en laat ongeveer tien minuten zachtjes doorkoken. Roer regelmatig zodat de havermoutpap niet aanbakt. Zet het vuur uit en laat nog een paar minuutjes wellen. Doe de havermoutpap in een ontbijtschaaltje en doe de appelstukjes erbovenop. Strooi er wat kaneel over en klaar is je warme ontbijtje.

De dikte van de pap kan je wijzigen door de verhouding tussen melk en havermout aan te passen. Uiteraard kun je de pap met allerlei soorten fruit of noten combineren en nog voedzamer maken. Zo kan je de pap ook serveren met peer, walnoten en dadels. Met banaan en kokos maak je er een tropische variant van. Op die manier zijn er nog veel meer lekkere combinaties te verzinnen. Wat is jouw favoriete combinatie? Laat het me weten via een reactie op dit bericht.

 

Facebook
Facebook
Instagram

Geef een reactie